Ahad, 26 Mei 2013

Dyslexia

Pada hari ini aku ad terjumpa ngan budak yang menghidapi penyakit DYSLEXIA.. budak nie tinggal dekat-dekat ngan umah ak... pada awalnya ak tgk budak nie mcm normal je tapi sebenarnya tidak.. 
jadi ak tertarik untuk menulis tentang penyakit ini...
dyslexia adalah kesukaran dalam pembelajaran dari segi membaca dengan lancar dan juga untuk memahami dengan pantas. ini termasuklah kesukaran dalam phonological awareness, phonological decoding, processing speed, orthographic coding, auditory short-term memory, language skills/verbal comprehension. 


data berserabut di dalam otak... mcm mana nak baca ngan pantas klu mcm nie..hahahahaha
symtoms

antara symtoms apabila seseorang itu mengalami dyslexia adalah lembab dalam memberikan ucapan, tidak balas yang slow,mudah tergangu dengan bunyi disekelilingnya walaupown bunyi itu tidak la sekuat mana pown.
Pada zaman ini gejala termasuk kesukaran mengenal pasti atau menjana berima perkataan, atau mengira suku kata dalam perkataan (kesedaran fonologi), kesukaran membahagikan perkataan ke dalam bunyi individu, atau bunyi adunan, mempunyai masalah dengan ringkasan cerita, menghafal, membaca, dan pembelajaran bahasa asing...

pening pale budak nie nak menyebut..hihihhi
rawatan untuk penyakit nie:
Disleksia hanya dapat dikesan apabila beberapa ujian dilakukan ke atas pesakit di bawah pengendalian ahli psikologi atau guru khas disleksia. Penyakit ini boleh dirawat tetapi tidak boleh diubati. Penghidap disleksia lazimnya akan diberi rawatan secara terapi untuk meningkatkan kemahiran linguistik, berfikir, dan sosial.






disini ak ad selitkan satu video tok kowang nilai sndiri mcm mana budak yang menghadapi penyakit dyslexia ini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan