Ahad, 26 Mei 2013

Darah Kuning?? Betul ke Wujud??

Ak masih teringat pada suatu ketika dahulu, aku pernah berbalah dengan member ak pasal darah kuning nie.. ak siap nak bertumbuk lagi dengan member ak nie sbb menda nie...hihih.. yela kan.. ak cakap darah kuning nie wujud then diye cakap mana ada, sbb sepanjang diye belajar x pernah diye dengar pasal darah kuning(yela diye 2 kan belajar aliran sains then masuk matrix, ak nie spm pown x lepas, mana ad owang nak percaya..ahhahahah). then diye da bengang sangat diye google sal darah kuning, then bawu diye tau yang darah kuning 2 wujud dan diye pernah belajar sal darah kuning 2 tapi dengan nama lain iaitu "PLATELET"...huhuhh.. beria bertekak, last2 cuma nama je yang berbeza tapi menda yang sama..hihihhh..

jadi ari nie ak kan terangkan serba sedikit tentang darah kuning nie melalui apa yang ak google dan pengetahuan am ak...

darah ini amat penting bagi manusia kerana ia boleh menyebebkan penyakit jika darah ini terlau terkebih atau terlalu kurang. Jika bilangan darah kuning terlalu rendah, pendarahan yang berlebihan boleh berlaku. Walau bagaimanapun, jika bilangan darah kuning adalah terlalu tinggi, pembekuan darah boleh membentuk (trombosis), yang boleh menghalang saluran darah dan menyebabkan peristiwa seperti strok, infarksi miokardium, embolisme pulmonari atau penyumbatan saluran darah ke bahagian-bahagian badan yang lain , seperti kaki daripada tangan atau kaki.
keadaan apabila salur darah tersumbat.

sebab berlaku :

kurang darah kuning ini berlaku apabila sel2 tertentu istem imun badan menghasilkan antibodi terhadap platelet.  darah ini membentu darah beku anda dengan pmbungkusan materi bersama-sama untuk palam lubang-lubang kecil dalam saluran darah yang rosak. antibodi akan menempel pada pltelet. limpa memusnahkan platelet yang membawa antibodi..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan